Bare Vin

Våre viner

En av de viktigste skribentene i bransjen, Eric Asimov fra The New York Times, har sett seg lei på de stadig mer fantasifulle ordene som brukes i vinanmeldelser, og mener at det ikke kan hjelpe konsumentene noe som helst, tvert i mot. Han sier dessuten at jo mer spesifikk beskrivelsen av en vin forsøker å være, desto mindre brukbar er informasjon som formidles. Han tar til orde for en sterk forenkling.
Smaksnotater er teoretisk ment å skulle formidle til konsumentene essensen i en vin. Men i stedet, under dekke av å skulle fange enhver mulig nyanse, greier mange bare å gjøre vinene uforståelige.

Han sier: «Alt du behøver å gjøre er å sammenlikne to skribenters notater for en enkelt flaske: der en skriver modne bringebær, hvit pepper og blåbær, finner en annen søte-og-sure kirsebær og krydderboks. Så hva kan vi gjøre? Vel, dersom du føler du MÅ vite nøyaktig hvordan en vin kommer til å oppleves før du åpner en flaske, glem det. Med erfaring får du en slags generell idé, men å kalle dette nøyaktighet er narrespill. To flasker av samme vin kan smake forskjellig avhengig av når, hvor og sammen med hvem du åpner dem.
I tillegg har man det faktum at aromene og smakene kan utvikle seg i løpet av 20 minutter i et glass.»

Gjeldende norsk alkohollov regner produktinformasjon fra vinimportører som reklame. Våre sider med presentasjon av vårt utvalg er derfor lukket. Vi kan imidlertid røpe at vi har kvalitetsvin fra Italia, Frankrike og Sveits.
Ønsker du informasjon, ta kontakt pr mail anne@barevin.no

529249_172330862923462_1430868166_n
“Look how the warmth of the sun makes wine”
Dante Alighieri.